Sessió 2. Delimitar el focus de la intervenció

En aquest apartat podeu trobar el material amb les guies i indicacions que va ser utilitzat a la Sessió 2: Delimitar el focus de la intervenció. Tots els recursos estan pensats perquè puguin ser utilitzats de manera autònoma i permetin la reproducció de la sessió en els vostres àmbits o centres de treball. Per a cada activitat, s’han establert uns objectius, una disposició i un material que es pot descarregar per a la seva realització.

Objectius de la sessió:

  1. Identificar el focus de la intervenció per a la millora i vincular-lo amb la formulació de preguntes d’indagació.
  2. Reflexionar sobre els condicionats per al desenvolupament d’una cultura de recerca i indagació en els centres educatius.

ACTIVITAT 0 – ACTIVACIÓ

  1. Escriu en una targeta: “Què és per a tu una pregunta d’indagació (vinculada als processos de PEIE)?
  2. Escriu una idea en cada post-it: “Un aspecte que creus que és imprescindible per arribar a establir una cultura de treball basada en la indagació en els centres educatius.”

Per (re)situar-nos… ASPECTES CLAU de la última sessió:

  • Prendre contacte amb la recerca i fer-nos conscients de la multiplicitat de perspectives sobre un mateix concepte;
  • Visibilitzar com el posicionament davant la recerca és important per situar les nostres intervencions i maneres de fer;
  • Reflexionar sobre la necessitat i importància de les evidències per a la millora de la pràctica educativa;
  • Crear perfils – representacions de docents i investigadors per fer-nos conscients sobre com es configuren les seves necessitats, creences, desafiaments i oportunitats per incorporar la recerca a la seva activitat.

Què entenem per evidència?

  • Prova, dada verificada, demostració

Què entenem per evidència de recerca?

  • Recerca derivada de diversos enfocaments de recerca: qualitatius i quantitatius, enfocaments mixts.
  • Ús de la investigació acadèmica per part dels docents per millorar aspectes de la seva docència, presa de decisions, lideratge o aprenentatge professional continu (Brown, 2020).

4 fonts d’evidència en la pràctica educativa:

  1. Coneixement professional del professorat: judici professional, experiència a l’aula, recerca-acció, etc.
  2. Dades de centre: Informació tant d eles característiques del centre, de l’alumnat, del professorat, etc.
  3. Coneixement d’altres agents: Altres professionals, dades del departament, inspecció, famílies, etc.
  4. La recerca científica: Publicada en revistes científiques (algunes), llibres, webs (amb prudència), etc.

O… qualsevol informació, textual o numèrica, que pot ser emprada des d’un punt de vista sistemàtic, per informar la pràctica educativa. Exemples:

  1. DADES CONTEXTUALS DE LES ACARACTERÍSTIQUES DE L’ALUMNAT
    • Com poden ser aquestes dades?
      • Informació d’inscripció​
      • Perfil de l’alumnat
      • Antecedents lingüístics​
      • Qüestionaris a les famílies i reunions​
      • Llista d’assistència
      • Altres
    • Què ens poden dir aquestes dades?
      • Quants alumnes són bilingüe? Quants no dominen la llengua catalana?​
      • Quants alumnes tenen dificultats d’aprenentatge?​
  2. DADES DE RENDIMENT DE L’ALUMNAT
    • Com podem recollir aquestes dades?​
      • Observació​
      • Llistes de control​
      • Portafolis/Diari d’aula​
      • Mostres de treballs​
      • Registres d’aula​
    • Què ens poden dir aquestes dades?​
      • Quins aprenentatges he observat durant la sessió d’avui? Amb quins alumnes he de revisar els conceptes matemàtics bàsics?​
      • Com van actuar els alumnes en la tasca d’escriptura creativa?​
  3. DADES DE BENESTAR EMOCIONAL I SOCIAL DE L’ALUMNAT
    • Com podem recollir aquestes dades?​
      • Enquestes​
      • Grups focals​
      • Sociogrames​
      • Converses​
      • Observacions​
      • Trobades de planificació col·laborativa​
  4. Dades de PERCEPCIÓ
    • Com podem recollir aquestes dades?​
      • Enquestes​
      • Entrevistes ​
      • Grups focals​
      • Observacions​
      • Llistes de control​
      • Portafolis/Diari d’aula​
    • Què ens poden dir aquestes dades?​
      • Quines són les percepcions de famílies/alumnes/personal docent sobre:​
        • Cultura d’aprenentatge​
        • Ús de recursos​
        • Pràctiques pedagògiques​
        • Relacions docents-alumnes​
        • Pràctiques d’inclusió​

PART 1 – Orientacions i estratègies per identificar el focus de la intervenció i definir preguntes d’indagació

GENERAR UNA CULTURA D’INDAGACIÓ A NIVELL DE CENTRE

01 – Establir el focus de la intervenció

Per què és una necessitat o problema? Quines evidències tenim? Quina és la nostra pregunta o preguntes d’indagació? Com les evidències de recerca ens poden ajudar a definer/enfocar el focus de la intervenció? …​

02 – Definir el pla d’intervenció i el procés de recollida d’evidències

Com intervindrem? Quines evidències necessitem i com les podem recollir? Com sistematitzarem la recollide d’evidències? …​

03 – Recollida d’evidències

Quines evidències ens estan proporcionant les estratègies/instruments emprats? Necessitem altres evidències i/o emprar altres instruments per recolir evidències? …​

04 – Anàlisi d’evidències i presa de decisions

Quina informació ens proporcionen les evidències recollides? Hem obtingut els resultats que esperàvem? Hem progressat? Què hem après? Què podem fer a partir d’ara? …​

05 – Sostenibilitat i transferència

Tenim prou evidències? Donats els resultats, podem institucionalitzar la pràctica i difondre-la? Com ho farem? …​

PREGUNTES DE INDAGACIÓ

  • Ajuden a centrar el focus/el procés d ela intervenció
  • Ens determina l’estratègia de recol·lecció de dades
  • Optimitzen el temps perquè ens centrem en allò que ens interessa
  • Ens permeten fer avaluacions

PAS 1: Identifiquem l’oportunitat per a la millora en el centre

  • Quines són les situacions recurrents o importants per al centre, per a l’etapa, per als docents?​
  • Què està passant ara mateix que podria ser un indicador d’una situació crítica recurrent en el futur? ​
  • Quin aspecte és el més rellevant per a les necessitats d’aprenentatge dels alumnes i/o els docents? ​
  • Quina situació és la més interessant pel centre? ​
  • Quins recursos (ja sigui personal, temps, experiència i finançament) estan disponibles per abordar la situació?
  • Quines millores estan relacionades amb els objectius immediats i objectius més amplis del centre?

PAS 2: Passar de l’oportunitat de millora a una pregunta “i ara què”

Quina pregunta/es ens podríem formular de les seguents oportunitats de millora?

  1. Resultat baix de les proves de rendiment acadèmic ​
  2. L’aprenentatge professional del professorat​
  3. La càrrega de treball del professorat​
  4. Desenvolupar la robòtica d’aula​
  5. Fer efectiu el DUA a la docència​
  6. El treball en equip a l’aula​
  7. Situacions de conflicte a l’aula

Exemples…

  1. Com aconseguim que l’alumnat assoleixi un millor resultat a les proves de competències bàsiques? 
  2. Quina és la millor manera d’oferir oportunitats per a l’aprenentatge professional del professorat? 
  3. Com podem reduir la càrrega de treball del professorat? 
  4. Com podem introduir la robòtica per a l’aprenentatge matemàtic?
  5. Com podem millorar el treball en equip entre l’alumnat?
  6. Com resoldre els conflictes a l’aula?

Pas 3: Formular preguntes d’indagació

Com hauria de ser una bona pregunta d’indagació segons la Xarxa Redu-CAT?

  • Concreta​
  • Concisa​
  • Precisa​
  • Acotada ​
  • Clara ​
  • Unívoca​
  • Focalitzada​
  • Assequible​
  • Enginyosa​
  • Útil​
  • Que guiï el procés​
  • Investigable​
  • Comprovable​
  • Realista​
  • Assumible​
  • De resposta avaluable​
  • Basada en l’experiència​
  • Fonamentada​
  • Objectivable​
  • Motivadora​
  • Mesurable​
  • Consensuada​
  • Compartida ​
  • Disruptiva​
  • Que remeti a una temàtica d’interès​
  • Que porti a qüestionar-se i fer recerca sobre un aspecte en concret​
  • Ha de delimitar el focus per saber què avaluar​
  • Demana no només pel què sinó pel com i el per què i convida a la reflexió​
  • Que no tingui una única resposta​

Una bona pregunta és…

  1. Una pregunta que presenta interès per a nosaltres​
  2. La que obre la possibilitat de fer una (re)cerca​
  3. Per a la que no tens una resposta​
  4. Té múltiples possibilitats de resposta​
  5. Té un focus molt clar i evident​
  6. És raonable​
  7. Està clarament formulada i no deixa lloc a les interpretacions​
  8. Per obtenir la resposta hauríem de disposar d’evidències (omple un buit de coneixement)​
  9. Permet al final generar més preguntes​
  10. No és fàcil de respondre​
  11. Permet arribar a tenir interpretacions des de diverses perspectives

Quines categories de preguntes hi ha?

  1. Preguntes de predicció​: Realitzar experiments exposant un grup a unes condicions específiques a les que l’altre grup no ha estat exposat​Tenen més o menys probabilitats de continuar la seva formació l’alumnat que se’ls ensenya amb IA?Els cursos d’habilitats digitals milloren les habilitats de cerca d’informació de l’alumnat?
  2. Preguntes d’intervenció​: Tracten d’abordar qüestions en primer pla comparant-ne dues o més accions en termes de quan d’ “èxit” tenen per assolir els objectius o els resultats previstosL’alumnat aprèn habilitats de cerca de manera més eficaç dels bibliotecaris o del seu professorat?
  3. Preguntes d’intervenció​: Són les que pretenen obtenir respostes sobre el “per què”​Per què hi ha professorat que prefereix unes fonts d’informació sobre les altres?
  4. Preguntes d’exploració: Són les que pretenen obtenir respostes sobre el “per què”​Per què hi ha professorat que prefereix unes fonts d’informació sobre les altres?​ 

ACTIVITAT 1a – Formular preguntes

Temps: 15 min

Organització: Per grups

Material: SX02_Orientacions (2)

Indicacions: Cada equip té assignada una de les anteriors situacions​:

  1. ​ Resultat baix de les proves de rendiment acadèmic ​
  2. L’aprenentatge professional del professorat​
  3. La càrrega de treball del professorat​
  4. Desenvolupar la robòtica d’aula​
  5. Fer efectiu el DUA a la docència​
  6. El treball en equip a l’aula​
  7. Situacions de conflicte a l’aula

ACTIVITAT 3 – QUINES MOTIVACIONS, NECESSITATS I BARRERES AFRONTEN DOCENTS I INVESTIGADORS EN RELACIÓ AMB LA RECERCA I EL SEU ÚS EN LA PRÀCTICA?

Objectius de l’activitat:

  1. Reflexionar sobre els perfils de docents dels nostres centres i les seves visions i motivacions cap a l’ús de les evidències.
  2. Facilitar una discussió reflexiva i col·laborativa entre docents i investigadors sobre com es fa servir la recerca en contextos educatius, identificant desafiaments i oportunitats.
  3. Identificar condicions per assegurar el compromís a nivell organitzatiu i individual cap a l’ús de les evidències.

Explicació: El mètode “Persones” es basa en la creació d’arquetips.

  • Arquetip 1: Crear un perfil fictici de docent per ajudar a comprendre perspectives docents al voltant de les evidències i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa i centre caldrà emprendre per garantir que l’ús d’evidències formi part de la pràctica quotidiana.
  • Arquetip 2: Crear un perfil fictici d’investigador per ajudar a comprendre perspectives d’investigadors i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.

[Descarregueu el material aquí.]

Materials del projecte

Materials per als centres

Guia per a impulsar pràctiques educatives basades en evidències de recerca PBE-TOOLS

Condicions per a la implementació per Chris Brown

Fotografia de Marta Kowalczuk

Formar docents en competències de recerca per Marta Kowalczuk-Walędziak