
Objectius de la sessió:
- Identificar el focus de la intervenció per a la millora i vincular-lo amb la formulació de preguntes d’indagació.
- Reflexionar sobre els condicionats per al desenvolupament d’una cultura de recerca i indagació en els centres educatius.
ACTIVITAT 0 – ACTIVACIÓ
- Escriu en una targeta: “Què és per a tu una pregunta d’indagació (vinculada als processos de PEIE)?
- Escriu una idea en cada post-it: “Un aspecte que creus que és imprescindible per arribar a establir una cultura de treball basada en la indagació en els centres educatius.”
Per (re)situar-nos… ASPECTES CLAU de la última sessió:
- Prendre contacte amb la recerca i fer-nos conscients de la multiplicitat de perspectives sobre un mateix concepte;
- Visibilitzar com el posicionament davant la recerca és important per situar les nostres intervencions i maneres de fer;
- Reflexionar sobre la necessitat i importància de les evidències per a la millora de la pràctica educativa;
- Crear perfils – representacions de docents i investigadors per fer-nos conscients sobre com es configuren les seves necessitats, creences, desafiaments i oportunitats per incorporar la recerca a la seva activitat.
Què entenem per evidència?
- Prova, dada verificada, demostració
Què entenem per evidència de recerca?
- Recerca derivada de diversos enfocaments de recerca: qualitatius i quantitatius, enfocaments mixts.
- Ús de la investigació acadèmica per part dels docents per millorar aspectes de la seva docència, presa de decisions, lideratge o aprenentatge professional continu (Brown, 2020).
4 fonts d’evidència en la pràctica educativa:
- Coneixement professional del professorat: judici professional, experiència a l’aula, recerca-acció, etc.
- Dades de centre: Informació tant d eles característiques del centre, de l’alumnat, del professorat, etc.
- Coneixement d’altres agents: Altres professionals, dades del departament, inspecció, famílies, etc.
- La recerca científica: Publicada en revistes científiques (algunes), llibres, webs (amb prudència), etc.
O… qualsevol informació, textual o numèrica, que pot ser emprada des d’un punt de vista sistemàtic, per informar la pràctica educativa. Exemples:
- DADES CONTEXTUALS DE LES ACARACTERÍSTIQUES DE L’ALUMNAT
- Com poden ser aquestes dades?
- Informació d’inscripció
- Perfil de l’alumnat
- Antecedents lingüístics
- Qüestionaris a les famílies i reunions
- Llista d’assistència
- Altres
- Què ens poden dir aquestes dades?
- Quants alumnes són bilingüe? Quants no dominen la llengua catalana?
- Quants alumnes tenen dificultats d’aprenentatge?
- Com poden ser aquestes dades?
- DADES DE RENDIMENT DE L’ALUMNAT
- Com podem recollir aquestes dades?
- Observació
- Llistes de control
- Portafolis/Diari d’aula
- Mostres de treballs
- Registres d’aula
- Què ens poden dir aquestes dades?
- Quins aprenentatges he observat durant la sessió d’avui? Amb quins alumnes he de revisar els conceptes matemàtics bàsics?
- Com van actuar els alumnes en la tasca d’escriptura creativa?
- Com podem recollir aquestes dades?
- DADES DE BENESTAR EMOCIONAL I SOCIAL DE L’ALUMNAT
- Com podem recollir aquestes dades?
- Enquestes
- Grups focals
- Sociogrames
- Converses
- Observacions
- Trobades de planificació col·laborativa
- Com podem recollir aquestes dades?
- Dades de PERCEPCIÓ
- Com podem recollir aquestes dades?
- Enquestes
- Entrevistes
- Grups focals
- Observacions
- Llistes de control
- Portafolis/Diari d’aula
- Què ens poden dir aquestes dades?
- Quines són les percepcions de famílies/alumnes/personal docent sobre:
- Cultura d’aprenentatge
- Ús de recursos
- Pràctiques pedagògiques
- Relacions docents-alumnes
- Pràctiques d’inclusió
- Quines són les percepcions de famílies/alumnes/personal docent sobre:
- Com podem recollir aquestes dades?
PART 1 – Orientacions i estratègies per identificar el focus de la intervenció i definir preguntes d’indagació
GENERAR UNA CULTURA D’INDAGACIÓ A NIVELL DE CENTRE
01 – Establir el focus de la intervenció
Per què és una necessitat o problema? Quines evidències tenim? Quina és la nostra pregunta o preguntes d’indagació? Com les evidències de recerca ens poden ajudar a definer/enfocar el focus de la intervenció? …
02 – Definir el pla d’intervenció i el procés de recollida d’evidències
Com intervindrem? Quines evidències necessitem i com les podem recollir? Com sistematitzarem la recollide d’evidències? …
03 – Recollida d’evidències
Quines evidències ens estan proporcionant les estratègies/instruments emprats? Necessitem altres evidències i/o emprar altres instruments per recolir evidències? …
04 – Anàlisi d’evidències i presa de decisions
Quina informació ens proporcionen les evidències recollides? Hem obtingut els resultats que esperàvem? Hem progressat? Què hem après? Què podem fer a partir d’ara? …
05 – Sostenibilitat i transferència
Tenim prou evidències? Donats els resultats, podem institucionalitzar la pràctica i difondre-la? Com ho farem? …
PREGUNTES DE INDAGACIÓ
- Ajuden a centrar el focus/el procés d ela intervenció
- Ens determina l’estratègia de recol·lecció de dades
- Optimitzen el temps perquè ens centrem en allò que ens interessa
- Ens permeten fer avaluacions
PAS 1: Identifiquem l’oportunitat per a la millora en el centre
- Quines són les situacions recurrents o importants per al centre, per a l’etapa, per als docents?
- Què està passant ara mateix que podria ser un indicador d’una situació crítica recurrent en el futur?
- Quin aspecte és el més rellevant per a les necessitats d’aprenentatge dels alumnes i/o els docents?
- Quina situació és la més interessant pel centre?
- Quins recursos (ja sigui personal, temps, experiència i finançament) estan disponibles per abordar la situació?
- Quines millores estan relacionades amb els objectius immediats i objectius més amplis del centre?
PAS 2: Passar de l’oportunitat de millora a una pregunta “i ara què”
Quina pregunta/es ens podríem formular de les seguents oportunitats de millora?
- Resultat baix de les proves de rendiment acadèmic
- L’aprenentatge professional del professorat
- La càrrega de treball del professorat
- Desenvolupar la robòtica d’aula
- Fer efectiu el DUA a la docència
- El treball en equip a l’aula
- Situacions de conflicte a l’aula
Exemples…
- Com aconseguim que l’alumnat assoleixi un millor resultat a les proves de competències bàsiques?
- Quina és la millor manera d’oferir oportunitats per a l’aprenentatge professional del professorat?
- Com podem reduir la càrrega de treball del professorat?
- Com podem introduir la robòtica per a l’aprenentatge matemàtic?
- Com podem millorar el treball en equip entre l’alumnat?
- Com resoldre els conflictes a l’aula?
Pas 3: Formular preguntes d’indagació
Com hauria de ser una bona pregunta d’indagació segons la Xarxa Redu-CAT?
- Concreta
- Concisa
- Precisa
- Acotada
- Clara
- Unívoca
- Focalitzada
- Assequible
- Enginyosa
- Útil
- Que guiï el procés
- Investigable
- Comprovable
- Realista
- Assumible
- De resposta avaluable
- Basada en l’experiència
- Fonamentada
- Objectivable
- Motivadora
- Mesurable
- Consensuada
- Compartida
- Disruptiva
- Que remeti a una temàtica d’interès
- Que porti a qüestionar-se i fer recerca sobre un aspecte en concret
- Ha de delimitar el focus per saber què avaluar
- Demana no només pel què sinó pel com i el per què i convida a la reflexió
- Que no tingui una única resposta
Una bona pregunta és…
- Una pregunta que presenta interès per a nosaltres
- La que obre la possibilitat de fer una (re)cerca
- Per a la que no tens una resposta
- Té múltiples possibilitats de resposta
- Té un focus molt clar i evident
- És raonable
- Està clarament formulada i no deixa lloc a les interpretacions
- Per obtenir la resposta hauríem de disposar d’evidències (omple un buit de coneixement)
- Permet al final generar més preguntes
- No és fàcil de respondre
- Permet arribar a tenir interpretacions des de diverses perspectives
Quines categories de preguntes hi ha?
- Preguntes de predicció: Realitzar experiments exposant un grup a unes condicions específiques a les que l’altre grup no ha estat exposatTenen més o menys probabilitats de continuar la seva formació l’alumnat que se’ls ensenya amb IA?Els cursos d’habilitats digitals milloren les habilitats de cerca d’informació de l’alumnat?
- Preguntes d’intervenció: Tracten d’abordar qüestions en primer pla comparant-ne dues o més accions en termes de quan d’ “èxit” tenen per assolir els objectius o els resultats previstosL’alumnat aprèn habilitats de cerca de manera més eficaç dels bibliotecaris o del seu professorat?
- Preguntes d’intervenció: Són les que pretenen obtenir respostes sobre el “per què”Per què hi ha professorat que prefereix unes fonts d’informació sobre les altres?
- Preguntes d’exploració: Són les que pretenen obtenir respostes sobre el “per què”Per què hi ha professorat que prefereix unes fonts d’informació sobre les altres?
ACTIVITAT 1a – Formular preguntes
Temps: 15 min
Organització: Per grups
Material: SX02_Orientacions (2)
Indicacions: Cada equip té assignada una de les anteriors situacions:
- Resultat baix de les proves de rendiment acadèmic
- L’aprenentatge professional del professorat
- La càrrega de treball del professorat
- Desenvolupar la robòtica d’aula
- Fer efectiu el DUA a la docència
- El treball en equip a l’aula
- Situacions de conflicte a l’aula
ACTIVITAT 3 – QUINES MOTIVACIONS, NECESSITATS I BARRERES AFRONTEN DOCENTS I INVESTIGADORS EN RELACIÓ AMB LA RECERCA I EL SEU ÚS EN LA PRÀCTICA?
Objectius de l’activitat:
- Reflexionar sobre els perfils de docents dels nostres centres i les seves visions i motivacions cap a l’ús de les evidències.
- Facilitar una discussió reflexiva i col·laborativa entre docents i investigadors sobre com es fa servir la recerca en contextos educatius, identificant desafiaments i oportunitats.
- Identificar condicions per assegurar el compromís a nivell organitzatiu i individual cap a l’ús de les evidències.
Explicació: El mètode “Persones” es basa en la creació d’arquetips.
- Arquetip 1: Crear un perfil fictici de docent per ajudar a comprendre perspectives docents al voltant de les evidències i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa i centre caldrà emprendre per garantir que l’ús d’evidències formi part de la pràctica quotidiana.
- Arquetip 2: Crear un perfil fictici d’investigador per ajudar a comprendre perspectives d’investigadors i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.