Marta Kowalczuk-Walddziak, PhD, és Vicedegana per a la Cooperació Internacional a la Facultat d’Educació, Universitat de Biayystok, Polònia, i professora visitant a l’Institut d’Educació Sostenible, Universitat de Daugavpils, Letònia. Els seus interessos de recerca inclouen la política i la pràctica de l’educació dels professors, el desenvolupament professional dels professors, la pràctica informada de les evidències i la internacionalització de l’educació dels professors.
Bellaterra, 15 d’octubre de 2021
Com ensenyeu als vostres estudiants competències relacionades amb la pràctica basada en evidències en educació?
Ensenyo principalment cursos de metodologia de recerca: per tant, potencialment, tinc un gran espai per a desenvolupar les competències dels estudiants en PBE. He utilitzat intencionadament la paraula «potencialment», ja que en els cursos de mètodes de recerca veig un risc o perill centrar-me massa en el desenvolupament de competències purament de recerca –que al meu entendre– no són suficients per a aplicar les PBE en la pràctica professional. Tenint això en compte, he (re) organitzat el currículum dels meus cursos, així com el procés d’ensenyament al voltant de dos principis: en primer lloc, les «3As» –pregunti, cerqui, avaluï–, és a dir, tres dels cinc passos (processos) clau del PBE; i, en segon lloc, superant la bretxa entre la teoria de la recerca i els perfils, accions i pràctiques dels professionals de l’educació. D’acord amb aquestes normes, els meus cursos, encara que se centrin en la metodologia pas a pas de com dur a terme la recerca científica, se centren fermament en les diverses formes pràctiques i significatives d’utilitzar la recerca per a donar suport a la pràctica professional futura dels estudiants.
El desenvolupament de competències purament de recerca no són suficients per a aplicar les PBE en la pràctica professional
Com a tal, els meus estudiants tenen accés a moltes sessions interactives de preguntes i respostes (Q&A, en anglès) en les quals poden fer preguntes i debatre dilemes de recerca; també treballen en grups petits per a resoldre problemes pràctics. A més, sovint els demano que analitzin críticament els documents de recerca, tant quant a la seva solidesa metodològica com a la seva utilitat pràctica. Per exemple, en el curs de Qüestions contemporànies en educació primària, demano als meus estudiants –futurs professors– que analitzin els articles publicats en els darrers dos anys en les principals revistes d’educació poloneses i que triïn dos articles de recerca que creuen que poden ser útils en la seva pràctica futura.
3 dels 5 processos claus per a utilitzar les PBE són: preguntar-se, cercar i avaluar
Després, els animo a explicar per què van decidir triar aquests articles en particular i a indicar exemples concrets de l’aplicació d’aquests resultats en la seva pròpia pràctica. A més, la majoria dels meus cursos sobre metodologia de recerca acaben amb la presentació de projectes de recerca conduïts pels mateixos estudiants i que fan referència a temes rellevants per a la pràctica professional.
Quins són alguns dels aspectes més importants que cal tenir en compte quan es realitza una recerca sobre pràctiques basades en evidències en l’educació?
En primer lloc, atès que les PBE és un concepte relativament nou (especialment als països postcomunistes), l’investigador hauria de definir molt clarament les PBE quan s’embarqui en un estudi en aquest àmbit. Aquesta definició també s’hauria de comunicar als participants en l’estudi. Això garanteix que tant l’investigador com el participant tinguin la mateixa comprensió del fenomen que s’està investigant.
En segon lloc, és necessari que hi hagi més recerca en aquest àmbit, més enllà dels estudis en els que es demana al professorat que reportin si utilitzen o no els resultats de la recerca en la seva pràctica. Es necessiten més estudis que canalitzin l’observació de la pràctica diària per a veure com funciona realment la idea de PBE a les aules. A més, existeix la necessitat d’investigar sobre l’eficàcia de les diferents intervencions per a augmentar la competència dels professionals de l’educació en aquest àmbit, inclosa la recerca sobre si el professorat universitari prepara els futurs mestres per a l’ús de les PBE.
Podria compartir amb nosaltres una de les lliçons apreses de la seva recerca en pràctiques basades en evidències en l’educació?
Un missatge clau dels meus estudis recents sobre l’educació dels professors basada en la recerca és que l’exposició a la recerca, o simplement sol·licitar als estudiants dels graus de mestre que adoptin PBE, no significa que automàticament es converteixin en usuaris experts i productors de resultats de recerca. Per tal d’implementar amb èxit les evidències en la pràctica professional, els estudiants han d’experimentar realment durant els seus estudis com la investigació pot informar, donar suport i millorar l’ensenyament i l’aprenentatge que es produeix a les seves aules i escoles.
Per a implementar amb èxit evidències de recerca primer cal experimentar com la recerca pot informar, donar suport i millorar els processos d’ensenyamentaprenentatge.