[Descarregueu el material aquí.]
Objectius de la sessió:
- Construir significats compartits al voltant de la recerca i les evidències.
- Reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa, centres, docents, investigadors, caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.
ACTIVITAT 0 – TÍQUET D’ENTRADA I SORTIDA
Aquest material consta de tres moments (inicial – durant – final) per tal de recollir la percepció i el posicionament personal en relació amb l’ús de les evidències i la recerca. La fitxa s’anirà omplint al llarg de la sessió per tal de recollir el canvi de percepció.
ACTIVITAT 1 – COM ENS POSICIONEM DAVANT LA RECERCA?
Objectius de l’activitat:
- Fer-nos conscients de la multiplicitat de perspectives sobre una mateixa situació o concepte.
- Fer explícit allò que està implícit.
- Construir significats compartits.
Explicació: Creem una línia al terra. Cada membre s’haurà de posicionar a un costat o altre (dreta o esquerra) de la línia en funció de la seva percepció sobre els enunciats proporcionats.
Enunciat 1: Per a mi, la recerca ha de proporcionar…
- Dreta – Comprensió: Crear una comprensió clara del què està passant.
- Esquerra – Intervenció: Ajudar a canviar la realitat.
Enunciat 2: Per a mi l’investigador/a és…
- Dreta – Observador: Una persona externa, objectiva que actua amb distància en relació amb el subjecte de la recerca.
- Esquerra – Participant: Una persona interna que interactua de manera activa amb el subjecte de la recerca
Enunciat 3: En la meva activitat professional, el meu judici es basa en…
- Dreta – Dades: Quan prenc decisions disposo de moltes dades
- Esquerra – Dades i experiència: Les meves decisions es basen en una combinació de dades, experiència professional i valors
Enunciat 4: El principal objectiu de la recerca educativa és generar…
- Dreta – Coneixement
- Esquerra – Solucions, recursos, eines
ACTIVITAT 2 – COM VINCULEM EL CONEIXEMENT PROFESSIONAL I LES EVIDÈNCIES?
Objectius de l’activitat:
- Reflexionar sobre la necessitat i la importància de les evidències per a la millora de la pràctica educativa.
- Intercanviar visions i experiències sobre l’ús de les evidències per a la millora de la pràctica educativa.
Explicació: Utilitzant les targetes, relacioneu cada pregunta amb la seva resposta. Abans de veure les respostes, es pot debatre sobre cada pregunta per tal de crear significat comú.
ACTIVITAT 3 – QUINES MOTIVACIONS, NECESSITATS I BARRERES AFRONTEN DOCENTS I INVESTIGADORS EN RELACIÓ AMB LA RECERCA I EL SEU ÚS EN LA PRÀCTICA?
Objectius de l’activitat:
- Reflexionar sobre els perfils de docents dels nostres centres i les seves visions i motivacions cap a l’ús de les evidències.
- Facilitar una discussió reflexiva i col·laborativa entre docents i investigadors sobre com es fa servir la recerca en contextos educatius, identificant desafiaments i oportunitats.
- Identificar condicions per assegurar el compromís a nivell organitzatiu i individual cap a l’ús de les evidències.
Explicació: El mètode “Persones” es basa en la creació d’arquetips.
- Arquetip 1: Crear un perfil fictici de docent per ajudar a comprendre perspectives docents al voltant de les evidències i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa i centre caldrà emprendre per garantir que l’ús d’evidències formi part de la pràctica quotidiana.
- Arquetip 2: Crear un perfil fictici d’investigador per ajudar a comprendre perspectives d’investigadors i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.