
[Descarregueu el material aquí.]
Objectius de la sessió:
- Construir significats compartits al voltant de la recerca i les evidències.
- Reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa, centres, docents, investigadors, caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.
ACTIVITAT 0 – TÍQUET D’ENTRADA I SORTIDA
Aquest material consta de tres moments (inicial – durant – final) per tal de recollir la percepció i el posicionament personal en relació amb l’ús de les evidències i la recerca. La fitxa s’anirà omplint al llarg de la sessió per tal de recollir el canvi de percepció.
ACTIVITAT 1 – COM ENS POSICIONEM DAVANT LA RECERCA?
Objectius de l’activitat:
- Fer-nos conscients de la multiplicitat de perspectives sobre una mateixa situació o concepte.
- Fer explícit allò que està implícit.
- Construir significats compartits.
Explicació: Creem una línia al terra. Cada membre s’haurà de posicionar a un costat o altre (dreta o esquerra) de la línia en funció de la seva percepció sobre els enunciats proporcionats.
Enunciat 1: Per a mi, la recerca ha de proporcionar…
-
- Dreta – Comprensió: Crear una comprensió clara del què està passant.
- Esquerra – Intervenció: Ajudar a canviar la realitat.
Enunciat 2: Per a mi l’investigador/a és…
-
- Dreta – Observador: Una persona externa, objectiva que actua amb distància en relació amb el subjecte de la recerca.
- Esquerra – Participant: Una persona interna que interactua de manera activa amb el subjecte de la recerca
Enunciat 3: En la meva activitat professional, el meu judici es basa en…
-
- Dreta – Dades: Quan prenc decisions disposo de moltes dades
- Esquerra – Dades i experiència: Les meves decisions es basen en una combinació de dades, experiència professional i valors
Enunciat 4: El principal objectiu de la recerca educativa és generar…
-
- Dreta – Coneixement
- Esquerra – Solucions, recursos, eines
ACTIVITAT 2 – COM VINCULEM EL CONEIXEMENT PROFESSIONAL I LES EVIDÈNCIES?
Objectius de l’activitat:
- Reflexionar sobre la necessitat i la importància de les evidències per a la millora de la pràctica educativa.
- Intercanviar visions i experiències sobre l’ús de les evidències per a la millora de la pràctica educativa.
Explicació: Utilitzant les targetes, relacioneu cada pregunta amb la seva resposta. Abans de veure les respostes, es pot debatre sobre cada pregunta per tal de crear significat comú.
Descarregueu el material aquí: Targetes Toolkit
ACTIVITAT 3 – QUINES MOTIVACIONS, NECESSITATS I BARRERES AFRONTEN DOCENTS I INVESTIGADORS EN RELACIÓ AMB LA RECERCA I EL SEU ÚS EN LA PRÀCTICA?
Objectius de l’activitat:
- Reflexionar sobre els perfils de docents dels nostres centres i les seves visions i motivacions cap a l’ús de les evidències.
- Facilitar una discussió reflexiva i col·laborativa entre docents i investigadors sobre com es fa servir la recerca en contextos educatius, identificant desafiaments i oportunitats.
- Identificar condicions per assegurar el compromís a nivell organitzatiu i individual cap a l’ús de les evidències.
Explicació: El mètode “Persones” es basa en la creació d’arquetips.
- Arquetip 1: Crear un perfil fictici de docent per ajudar a comprendre perspectives docents al voltant de les evidències i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa i centre caldrà emprendre per garantir que l’ús d’evidències formi part de la pràctica quotidiana.
- Arquetip 2: Crear un perfil fictici d’investigador per ajudar a comprendre perspectives d’investigadors i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.









