Sessió 1. Introducció al concepte d’evidències

En aquest apartat podeu trobar el material amb les guies i indicacions que va ser utilitzat a la Sessió 1: Introducció al concepte d’evidències. Tots els recursos estan pensats perquè puguin ser utilitzats de manera autònoma i permetin la reproducció de la sessió en els vostres àmbits o centres de treball. Per a cada activitat, s’han establert uns objectius, una disposició i un material que es pot descarregar per a la seva realització. A més, es posa a disposició la presentació utilitzada durant la sessió perquè pugui ser útil com a guia i orientació.

[Descarregueu el material aquí.]

Objectius de la sessió:

  1. Construir significats compartits al voltant de la recerca i les evidències.
  2. Reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa, centres, docents, investigadors, caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.

ACTIVITAT 0 – TÍQUET D’ENTRADA I SORTIDA

Aquest material consta de tres moments (inicial – durant – final) per tal de recollir la percepció i el posicionament personal en relació amb l’ús de les evidències i la recerca. La fitxa s’anirà omplint al llarg de la sessió per tal de recollir el canvi de percepció.

[Descarregueu el material aquí.]

ACTIVITAT 1 – COM ENS POSICIONEM DAVANT LA RECERCA?

Objectius de l’activitat:

  • Fer-nos conscients de la multiplicitat de perspectives sobre una mateixa situació o concepte.
  • Fer explícit allò que està implícit.
  • Construir significats compartits.

Explicació: Creem una línia al terra. Cada membre s’haurà de posicionar a un costat o altre (dreta o esquerra) de la línia en funció de la seva percepció sobre els enunciats proporcionats.

Enunciat 1: Per a mi, la recerca ha de proporcionar…

    • Dreta – Comprensió: Crear una comprensió clara del què està passant.
    • Esquerra – Intervenció: Ajudar a canviar la realitat.

Enunciat 2: Per a mi l’investigador/a és…

    • Dreta – Observador: Una persona externa, objectiva que actua amb distància en relació amb el subjecte de la recerca.
    • Esquerra – Participant: Una persona interna que interactua de manera activa amb el subjecte de la recerca

Enunciat 3: En la meva activitat professional, el meu judici es basa en…

    • Dreta – Dades: Quan prenc decisions disposo de moltes dades
    • Esquerra – Dades i experiència: Les meves decisions es basen en una combinació de dades, experiència professional i valors

Enunciat 4: El principal objectiu de la recerca educativa és generar…

    • Dreta – Coneixement
    • Esquerra – Solucions, recursos, eines

ACTIVITAT 2 – COM VINCULEM EL CONEIXEMENT PROFESSIONAL I LES EVIDÈNCIES?

Objectius de l’activitat:

  1. Reflexionar sobre la necessitat i la importància de les evidències per a la millora de la pràctica educativa.
  2. Intercanviar visions i experiències sobre l’ús de les evidències per a la millora de la pràctica educativa.

Explicació: Utilitzant les targetes, relacioneu cada pregunta amb la seva resposta. Abans de veure les respostes, es pot debatre sobre cada pregunta per tal de crear significat comú.

[Descarregueu el material aquí.]

ACTIVITAT 3 – QUINES MOTIVACIONS, NECESSITATS I BARRERES AFRONTEN DOCENTS I INVESTIGADORS EN RELACIÓ AMB LA RECERCA I EL SEU ÚS EN LA PRÀCTICA?

Objectius de l’activitat:

  1. Reflexionar sobre els perfils de docents dels nostres centres i les seves visions i motivacions cap a l’ús de les evidències.
  2. Facilitar una discussió reflexiva i col·laborativa entre docents i investigadors sobre com es fa servir la recerca en contextos educatius, identificant desafiaments i oportunitats.
  3. Identificar condicions per assegurar el compromís a nivell organitzatiu i individual cap a l’ús de les evidències.

Explicació: El mètode “Persones” es basa en la creació d’arquetips.

  • Arquetip 1: Crear un perfil fictici de docent per ajudar a comprendre perspectives docents al voltant de les evidències i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa i centre caldrà emprendre per garantir que l’ús d’evidències formi part de la pràctica quotidiana.
  • Arquetip 2: Crear un perfil fictici d’investigador per ajudar a comprendre perspectives d’investigadors i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.

[Descarregueu el material aquí.]

Materials del projecte

Materials per als centres

Guia per a impulsar pràctiques educatives basades en evidències de recerca PBE-TOOLS

Condicions per a la implementació per Chris Brown

Fotografia de Marta Kowalczuk

Formar docents en competències de recerca per Marta Kowalczuk-Walędziak