Sessió 1. Introducció al concepte d’evidències

En aquest apartat podeu trobar el material amb les guies i indicacions que va ser utilitzat a la Sessió 1: Introducció al concepte d’evidències. Tots els recursos estan pensats perquè puguin ser utilitzats de manera autònoma i permetin la reproducció de la sessió en els vostres àmbits o centres de treball. Per a cada activitat, s’han establert uns objectius, una disposició i un material que es pot descarregar per a la seva realització. A més, es posa a disposició la presentació utilitzada durant la sessió perquè pugui ser útil com a guia i orientació.

[Descarregueu el material aquí.]

Objectius de la sessió:

  1. Construir significats compartits al voltant de la recerca i les evidències.
  2. Reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa, centres, docents, investigadors, caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.

ACTIVITAT 0 – TÍQUET D’ENTRADA I SORTIDA

Aquest material consta de tres moments (inicial – durant – final) per tal de recollir la percepció i el posicionament personal en relació amb l’ús de les evidències i la recerca. La fitxa s’anirà omplint al llarg de la sessió per tal de recollir el canvi de percepció.

[Descarregueu el material aquí.]

ACTIVITAT 1 – COM ENS POSICIONEM DAVANT LA RECERCA?

Objectius de l’activitat:

  • Fer-nos conscients de la multiplicitat de perspectives sobre una mateixa situació o concepte.
  • Fer explícit allò que està implícit.
  • Construir significats compartits.

Explicació: Creem una línia al terra. Cada membre s’haurà de posicionar a un costat o altre (dreta o esquerra) de la línia en funció de la seva percepció sobre els enunciats proporcionats.

Enunciat 1: Per a mi, la recerca ha de proporcionar…

    • Dreta – Comprensió: Crear una comprensió clara del què està passant.
    • Esquerra – Intervenció: Ajudar a canviar la realitat.

Enunciat 2: Per a mi l’investigador/a és…

    • Dreta – Observador: Una persona externa, objectiva que actua amb distància en relació amb el subjecte de la recerca.
    • Esquerra – Participant: Una persona interna que interactua de manera activa amb el subjecte de la recerca

Enunciat 3: En la meva activitat professional, el meu judici es basa en…

    • Dreta – Dades: Quan prenc decisions disposo de moltes dades
    • Esquerra – Dades i experiència: Les meves decisions es basen en una combinació de dades, experiència professional i valors

Enunciat 4: El principal objectiu de la recerca educativa és generar…

    • Dreta – Coneixement
    • Esquerra – Solucions, recursos, eines

ACTIVITAT 2 – COM VINCULEM EL CONEIXEMENT PROFESSIONAL I LES EVIDÈNCIES?

Objectius de l’activitat:

  1. Reflexionar sobre la necessitat i la importància de les evidències per a la millora de la pràctica educativa.
  2. Intercanviar visions i experiències sobre l’ús de les evidències per a la millora de la pràctica educativa.

Explicació: Utilitzant les targetes, relacioneu cada pregunta amb la seva resposta. Abans de veure les respostes, es pot debatre sobre cada pregunta per tal de crear significat comú.

Descarregueu el material aquí: Targetes Toolkit

ACTIVITAT 3 – QUINES MOTIVACIONS, NECESSITATS I BARRERES AFRONTEN DOCENTS I INVESTIGADORS EN RELACIÓ AMB LA RECERCA I EL SEU ÚS EN LA PRÀCTICA?

Objectius de l’activitat:

  1. Reflexionar sobre els perfils de docents dels nostres centres i les seves visions i motivacions cap a l’ús de les evidències.
  2. Facilitar una discussió reflexiva i col·laborativa entre docents i investigadors sobre com es fa servir la recerca en contextos educatius, identificant desafiaments i oportunitats.
  3. Identificar condicions per assegurar el compromís a nivell organitzatiu i individual cap a l’ús de les evidències.

Explicació: El mètode “Persones” es basa en la creació d’arquetips.

  • Arquetip 1: Crear un perfil fictici de docent per ajudar a comprendre perspectives docents al voltant de les evidències i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa i centre caldrà emprendre per garantir que l’ús d’evidències formi part de la pràctica quotidiana.
  • Arquetip 2: Crear un perfil fictici d’investigador per ajudar a comprendre perspectives d’investigadors i reflexionar sobre quines accions a nivell de Xarxa caldrà emprendre per apropar la recerca al dia a dia dels centres educatius.

[Descarregueu el material aquí.]

Materials del projecte

Materials per als centres

Compromís docent amb la recerca per Marta Kowalczuk-Walędziak

On cercar evidències?

Guia per a impulsar pràctiques educatives basades en evidències de recerca PBE-TOOLS

Condicions per a la implementació per Chris Brown

Fotografia de Marta Kowalczuk

Formar docents en competències de recerca per Marta Kowalczuk-Walędziak