Sessió 4. Estratègies per analitzar i prendre decisions partint d’evidències​

En aquest apartat podeu trobar el material amb les guies i indicacions que va ser utilitzat a la Sessió 4. Estratègies per analitzar i prendre decisions partint d’evidències . Tots els recursos estan pensats perquè puguin ser utilitzats de manera autònoma i permetin la reproducció de la sessió en els vostres àmbits o centres de treball. Per a cada activitat, s’han establert uns objectius, una disposició i un material que es pot descarregar per a la seva realització.

 

Objectius de la sessió:

  1. Saber com aprendre coneixement docent procedent de la recerca educativa.
  2. Saber com utilitzar aquest coneixement en la pràctica educativa del centre.

Part 1 – Saber com aprendre coneixement de la recerca educativa.

ACTIVACIÓ!

En una targeta, cada persona escriu la resposta a les següents preguntes:

  • ​Quin és el procés per aprendre coneixement procedent de la recerca educativa?​
  • Com puc aplicar el coneixement procedent de la recerca a la meva pràctica educativa?

Quan un estudi és prou vàlid/fiable?​

1) Es basa en un marc teòric clar i ben referenciat.​

​2) Utilitza mètodes rigorosos i ben justificats per recollir i analitzar les dades.​

​3). Es garanteix que els resultats són suficients i rellevants per garantir la validesa dels resultats.​

​4). Els resultats estan ben interpretats i les conclusions es basen en les dades presentades.

Com identificar coneixement útil provinent de la recerca educativa?​

  • 1) Pot ser coneixement de conceptes i categories conceptuals (relació entre conceptes, idees, marcs conceptuals) que serveixin de base per a l’actuació docent posterior.​2) Pot ser coneixement que faci recomanacions generals per orientar la pràctica educativa.​​

    3) Pot ser coneixement d’orientacions específiques per a l’ensenyament, l’aprenentatge i l’avaluació (per exemple en relació amb estratègies específiques d’ensenyament).​​

    4). Pot ser coneixement de tasques, eines, recursos o guies concretes per ser aplicades a la pràctica educativa.

Com promoure que el professorat conegui el coneixement provinent de la recerca, i sigui compartit per a tothom​

1) Interpretar en clau de la pràctica la informació extreta de cada publicació de recerca.​​

2) Comprendre i aprendre aquest coneixement de la recerca (individualment).​​

3) Integrar i articular tota la informació en un “document de referència”.​​

4). Compartit amb tot el professorat el contingut del “document de referència”, i promoure que sigui un referent real per a l’acció educativa en aquell tema.​

Activitats – PART 1

Pràctica: “Recollida de segments d’informació provinents de la recerca educativa”. ​

En 30 minuts… Practica l’elaboració d’un document on es recull un segment d’informació provinent de la recerca educativa. Utilitzar el document: SX04_Plantilla 1 SI recerca

En 10 minuts… Posada en comú de les principals fortaleses i dificultats del procés de fonamentació de la pràctica educativa a partir de la recerca educativa.

Part 2 – Quin ús fem de la informació recollida de la recerca? Com seleccionem els instruments?​

Com passem de les evidències a les dimensions?

Què fem amb aquesta informació?

(exemples prototípics)

a. Dissenyar una nova pràctica pedagògica.​

    • Objectius:

      • Transformar el coneixement extret de la recerca i de l’anàlisi del context en una proposta d’acció pedagògica.
      • Definir clarament el què, el com i el per a què de la nova pràctica.
    • Exemple:

      • A partir d’evidències que mostren una baixa participació oral en grups grans, es dissenya una pràctica d’ensenyament cooperatiu en petits grups amb rols assignats.
    • Passos per dissenyar una nova pràctica pedagògica:

      • Partir de la pregunta d’indagació: Què volem millorar o entendre?
      • Fonamentar la proposta amb evidències: Coneixement científic i dades del context.
      • Definir objectius d’aprenentatge: Quins canvis esperem?
      • Descriure les accions concretes: Metodologia, agrupaments, materials, temporització.
      • Preveure com recollirem informació per valorar-la (instruments i moments).

b. Elaborar un instrument de recollida d’informació (del professorat, de l’alumnat).​

    • L’instrument és necessària per observar o mesurar de forma sistemàtica l’impacte de la pràctica dissenyada.
    • Exemple:

      • Per observar la participació activa dels alumnes, es crea una graella d’observació amb uns ítems de participació.
    • Passos clau per elaborar un instrument de recollida d’informació (del professorat, de l’alumnat):

      • Seleccionar dimensions d’anàlisi: Grans temes a observar (p. ex. participació, interacció, motivació).
      • Formular indicadors concrets: Què volem veure, sentir o recollir (p. ex. “nombre d’intervencions orals per alumne”).
      • Escollir la tècnica adient:
        • ​Qüestionari​
        • Observació sistemàtica​
        • Entrevista​
        • Grup de discussió
      • Construir l’instrument:
        • Ítems clars i alineats amb els indicadors.​
        • Format fàcil d’utilitzar.
      • Validar-lo en petit grup abans d’aplicar-lo completament.

💡 Dimensions d’anàlisi i indicadors

Imagina que la teva pregunta d’indagació és com una pel·lícula que vols entendre.

  • Les dimensions d’anàlisi són com els grans temes de la pel·lícula (la història, els personatges, l’escenari…).
  • Els indicadors són les escenes concretes o els detalls que observes per analitzar cada tema (què diu un personatge, com actua, què passa en un lloc concret…).

📊 Què són les dimensions d’anàlisi?

Les dimensions d’anàlisi són com “grans aspectes” o “grans temes” que vols observar o estudiar per poder respondre la teva pregunta d’indagació.
Són els eixos que et permeten organitzar la mirada i entendre millor el fenomen que estàs investigant.

📌 Exemple: Si vols veure com afecta el tipus de grups a la participació dels alumnes, una dimensió pot ser el tipus d’agrupament i una altra la participació activa.

📊 Què són els indicadors?

Els indicadors són elements més concrets que et serveixen per observar o mesurar cada dimensió.
Et diuen exactament què has de mirar o escoltar dins de cada aspecte que t’interessa.

📌 Exemple: Si la dimensió és “participació activa”, un indicador pot ser “si tots els alumnes parlen i participen” o “si algun alumne es queda al marge”.

Exemple

💡 Instruments de recollida de dades

A continuació s’ofereixen diversos instruments de recollida de dades, seguint el cas anterior s’ofereixen exemples del seu ús.

Qüestionaris:

Què és?

Un conjunt de preguntes, tancades o obertes, que s’administra a un grup de persones (alumnes, docents, famílies) per recollir opinions, percepcions o coneixements.

Per a què serveix?

  • Conèixer l’opinió o experiència de moltes persones.
  • Obtenir dades comparables i fàcils d’analitzar.

Quan és útil?

  • Quan vols saber com es percep una activitat o què ha après l’alumnat.
  • Per recollir valoracions després d’aplicar una nova pràctica.

Exemple d’ús:

Després de treballar en grups cooperatius, es passa un qüestionari als alumnes per saber si s’han sentit escoltats i si han entès millor els continguts.

Entrevista:

Què és?

Una conversa estructurada o semiestructurada amb una persona (o petit grup), guiada per un conjunt de preguntes prèvies, amb espai per aprofundir en les respostes.

Per a què serveix?

  • Explorar experiències, motivacions, dificultats o opinions en profunditat.
  • Recollir informació subjectiva i rica en matisos.

Quan és útil?

  • Quan vols entendre el punt de vista d’un alumne o docent sobre un procés educatiu.
  • Per complementar dades d’altres instruments.

Exemple d’ús:

S’entrevista un alumne que ha tingut dificultats durant una seqüència didàctica per entendre millor què l’ha ajudat o entrebancat.

Observació sistemàtica:

Què és?

Un registre planificat de què passa a l’aula, fet per un observador (pot ser el mateix docent o algú extern), utilitzant una guia amb criteris prèviament definits.

Per a què serveix?

  • Detectar comportaments, interaccions o pràctiques habituals a l’aula.
  • Observar de forma objectiva i repetible.

Quan és útil?

  • Quan vols analitzar què fan els alumnes o el docent durant una activitat.
  • Per recollir dades sobre l’impacte directe d’una pràctica concreta.

Exemple d’ús:

Durant una tasca oral en parelles, s’observa si tots els alumnes participen, si es respecten els torns de paraula i si es fan preguntes entre ells.

Grup de discussió:

Què és?

Una trobada amb un grup reduït (4-8 persones) moderada per una persona facilitadora, que promou la conversa sobre un tema concret.

Per a què serveix?

  • Identificar percepcions compartides i diversitat d’opinions dins d’un grup.
  • Detectar necessitats, sentiments o propostes que emergeixen del col·lectiu.

Quan és útil?

  • Per recollir la veu de l’alumnat o del professorat sobre una pràctica aplicada.
    Quan vols afavorir la reflexió col·lectiva i generar idees.

Exemple d’ús:

Després d’una seqüència innovadora, es fa un grup de discussió amb 6 alumnes per parlar de què els ha agradat, què han après i què canviarien.

ACTIVITAT Part 2

Pràctica: “Comparació d’instruments”.​

15 minuts – Cada grup haurà de treballar sobre els segments d’informació que ha seleccionat a l’activitat 1. Tenint en compte el propòsit que heu treballat (A o B) i la vostra pregunta d’indagació. Document a utilitzar: Plantilla Activitat 2_

10 minuts – Posada en comú de l’activitat.

Tiquet de sortida

En una targeta… Escriu:

  • Quin és el procés per aprendre coneixement procedent de la recerca educativa?
  • Com puc aplicar el coneixement procedent de la recerca a la meva pràctica educativa?

Materials del projecte

Materials per als centres

Compromís docent amb la recerca per Marta Kowalczuk-Walędziak

On cercar evidències?

Guia per a impulsar pràctiques educatives basades en evidències de recerca PBE-TOOLS

Condicions per a la implementació per Chris Brown

Fotografia de Marta Kowalczuk

Formar docents en competències de recerca per Marta Kowalczuk-Walędziak